بریده کتاب, طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

جلسه (۱۶)، عکس‌نوشت

ارادۀ خدا بر چه و سنت الهى بر کدام جهت قرار گرفته است؟
«وَ نُریدُ» و مى‌خواهیم ما، یعنى سنت و ارادۀ تکوینى ماست، «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ‏»؛ نمى‌گوید وَ اَرَدنا، آن‌وقت دربارۀ بنى‌اسرائیل این اراده را کردیم، نه، برای همیشه است، همیشۀ تاریخ. خواسته‌ایم ما و مى‌خواهیم که منت گذاریم بر همان مستضعفان، بر همان طبقه‌اى که در پنجۀ قهر و اسیر چنگال ضعف و ناتوانى بوده‌اند، بر سر آنها مى‌خواهیم منت بگذاریم و آنها را از آن پستى نجات بدهیم، از استضعاف خارجشان کنیم.

«وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ» بر مستضعفین زمین منت گذاریم، «وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّـة»، آنها را از دنباله‌روىِ اجتماع، از تابع بودن، به پیشروى و زمامدارى و متبوع بودن برسانیم، مستضعفین زمین را، مسلط کنیم بر عالَم، بر قدرتمندان زورگو.

«وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ‏» و آنان را وارثان و میراث‌بَران خیرات زمین قرار بدهیم؛ این‌هم ارادۀ ماست.

«وَ نُمَکنَ لَهُم فِی الاَرضِ‏» آنان را در زمین متمکن و مستقر سازیم.

«وَ نُرِی فِرعَونَ وَ هامانَ وَ جُنودَهُما» و نشان بدهیم به فرعون، به هامان. اینها نمایشگر یک طبقه‌اند، ..و سپاهیانشان، آن‌کسانى‌که در راه آنها تلاش مى‌کنند، بدون اینکه از آنها خیرى ببینند، ولى به‌هرحال در خدمت آنها هستند. نشان بدهیم به آنها، «مِنهُم» از این مستضعفین، «ما کانوا یحذَرونَ» آنچه از آن پرهیز داشتند. همانى‌که فرعون از آن مى‌ترسید، آن را بر سرش بیاوریم؛ همانى‌که هامان از آن گریز و پرهیز داشت، آن را بر سرش بیاوریم؛ یعنى این قدرت‌ها را از آنها بگیریم، بدهیم دست مستضعفین، بدهیم دست خاک‌نشینان، بدهیم دست مستمندان. که البته همیشه مستمندان در هر جامعه‌اى اکثریت آن جامعه را تشکیل مى‌دهند. این‌هم ارادۀ پروردگار. ﴿قصص، آیه 5﴾‏

محتواهای مربوط به کتاب در نشانی‌های زیر:
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ایتا
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *