بریده کتاب, طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

جلسه (۵), عکس‌نوشت

«وَ اللهُ یهدی مَن یشاءُ اِلى‏ صِراطٍ مُستَقیمٍ‏»
خدا رهنمون می‌شود هرکه را بخواهد به‌سوى راه راست. هرکه را خدا بخواهد.

خواستن خدا یعنى چه؟
یعنى یک نفر را خدا می‌خواهد، یک نفر را نمی‌خواهد؟
با بعضى‌ها یک نظر خاصى دارد، آنها را می‌کشاند می‌برد، بعضى‌ها را پس می‌زند؟
این‌جور نیست قضیه. ارادۀ خدا و مشیت خدا ـ در موارد معمولى البته ـ جز در قالب علت‌هاى طبیعى و عادى جلوه‌گرى نمی‌کند.

شما اگر چنانچه خواستید، تصمیم گرفتید، پاى یک سخن هدایتگر و روشنگر نشستید و هدایت شدید، خدا خواسته بود که هدایت بشوید.
همین شما اگر تنبلى کردید، اگر سستى کردید، اگر راهِ فهمیدن را روى خودتان بستید، خدا اراده کرده بود که شما نفهمید.

اراده کردن خدا به‌این‌معناست که وسایل و اسباب عادى پیش آمده یا نیامده؛ اگر با ارادۀ شما، با خواست شما وسایل و علل عادى، پیش آمده براى انجام گرفتن این معلول، اینجا خدا خواسته، اگر چنانچه شما نخواستید، پیداست که خدا نخواسته؛ نه‌اینکه نخواستن خدا موجب بشود شما اراده نکنید، نه، شما در اراده کردن آزادید. خدا نخواسته یعنى علت لازم مترتّب نشده، این معنى خدا نخواسته.۵۳/۷/۱

محتواهای مربوط به کتاب در نشانی‌های زیر:
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ایتا
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *