جلسه (۱۰)، عکسنوشت
توجه کنید استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب را اثبات میکند. گاهی خیلی رویاروی استدلال نمیکند، زمینۀ استدلالِ مغزی خودِ آدم را، قرآن گاهی برای انسان فراهم میکند. اینجا خدای متعال در این آیات میخواهد ثابت کند که فقط درمقابل خدا باید اطاعت و عبودیت کرد؛ از این راه وارد میشود:
«قُل مَن یرزُقُكُم مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ» ﴿یونس، آیه ۳۱﴾
بگو چه کسی روزی میدهد شما را از آسمان و زمین؟ از آسمان، باران حیاتبخش و زندگیبخش؛ از زمین، مواد حیاتی.
«اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
یا کیست آنکسیکه مالک است شنوایی و بیناییها را؟ سمع را با گوش اشتباه نکنید.
«وَ مَن یخرِجُ الحَی مِنَ المَیتِ» و کیست آنکه برون میآورد زنده را از مرده. ..«وَ یخرِجُ المَیتَ مِنَ الحَی» و کیست که به در میآورد، برون میکشد، مرده را از زنده؟
«وَ مَن یدَبِّرُ الاَمرَ»
کیست که امر تکوینی عالم را تدبیر میکند؟ کیست که این نیروی جاذبه را در زمین قرار میدهد تا انسان بتواند در آن زندگی کند؟ کیست که در زمین و در دریا و در کوه، استعدادهای زندگی به ودیعه میگذارد؟ کیست که به انسان نیروی استخراج میدهد؟ .. و ازاینقبیل.
«فَسَیقولونَ اللهُ»
خواهند گفت «الله». خب، حالا که خداست، «فَقُل»، همینجا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما، ای مُبشّر دعوت ما، ای مسئولِ کمالِ انسان، «فَقُل» بگو: «اَفَلا تَتَّقونَ»؟ آیا تقوا و پروا نمیکنید؟ یعنی چه؟ یعنی پروا نمیکنید از این خدای عظیم، از این خدای عظمتآفرین، که غیر او را در اطاعت، در عبودیت شریک او قرار میدهید؟
ببینید اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست، چرا تدبیر تشریعی عالم به دست او نباشد؟ ..آنکسیکه تکوین عالم را میآراید، چرا در تشریع عالم میدان به دیگری بدهد؟ آنکسیکه قوانین و سنتهای طبیعی را در جهان و انسان، او بهوجود آورده و آفریده، چرا جَعل و تشریع قوانین مدنی و جزایی و غیره و غیره را به دست افراد ضعیف و عقلهای ناقص و دانشهای محدود و ارادههای ضعیفی، امثال بشر و بشر معمولی بدهد، چرا؟ چرا خودش جامعه را اداره نکند؟ چرا خودش قانون نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و پاسدار قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ امامت، ولایت، چرا نکند؟ چرا امام قرار ندهد؟ چرا وَلی مِن قِبَلِ الله قرار ندهد؟ بگذارد به عهدۀ عقول ناقص مردم، چرا؟
محتواهای مربوط به کتاب در نشانیهای زیر:
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ایتا
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بله