مبعث رسول اکرم؛
در پیغمبری، یک تحول و دگرگونی هست، باید بگویم دو تحول و دگرگونی؛
اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطنِ خود نبی بهوجود میآید. اول او عوض میشود، اول او از حال رکود و رخوت خارج میشود،
بعد از آنکه در روح او، در باطن او قیامتی بر پا شد، بعد از آنکه رستاخیزی در درون ذات نبی و روان او بهوجود آمد، بعد از آنکه همۀ مایههای بسیار سرشارِ ودیعهنهادۀ ازطرف خدا، در نبی بیدار شد، مثل سرچشمهای که در هر لحظهای میلیاردها جریان آب از او استخراج میشود و میریزد که تا قبل از این لحظه، همۀ این آبها در باطن او مخفی یا پنهان بود، بعد از آنکه خلاصه خودِ نبی مسلمان شد، وقتیکه خود او تحت تأثیر تحول وحی الهی قرار گرفت؛
بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمۀ فیّاضِ جوشان، که روح نبی و باطن نبی است، میریزد به اجتماع، منتقل میشود به متن جامعۀ بشری. بعد از آنکه در او تحول بهوجود آمد، در جامعه تحول بهوجود میآید. بعد از آنکه در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیمتری در متن جامعه برپا میشود. بعد از آنکه در دل او انقلاب بهوجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب بهوجود میآید و بعثت بهمعنای واقعی تحقق پیدا میکند.
بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ: ۱۳۵۳/۷/۱۱
کتاب [طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن]