بریده کتاب, طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

جلسه (۸)،  عکس‌نوشت

 «اللهُ لا اِلهَ اِلّا‌ هُوَ»
«الله»، این نامى که معادلى به‌صورت تبیین و تشریح برایش نمى‌شود پیدا کرد؛ خداست. خدا کیست؟ آن موجودى است که «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» هیچ معبودى به جز او نیست.

..اله یعنى هر آن موجودى که انسان در‌مقابل او به‌صورت تقدیس، به‌صورت تعظیم و تکریم، خضوع مى‌کند، اختیار خودش را دست او مى‌دهد، سررشتۀ زندگى‌اش را به او مى‌سپرد، او را دست‌باز و مطلق‌العنان در زندگى خود قرار مى‌دهد، این را در اصطلاح قرآنى مى‌گویند اله.

آن‌کسانى‌که هواى نفس را سررشته‌دار زندگى خود مى‌کنند، الهشان هواى نفسشان است.
آن‌کسانى‌که یک انسان سرکشِ متجاوز را در امور زندگى خود، دستش را باز مى‌گذارند، الهشان همان شیطان است.
آن‌کسانى‌که به سنت‌ها و عقیده‌هاى پوچ، به‌طور بى‌قید‌و‌شرط تسلیم مى‌شوند، الهشان همان سنت و عقیدۀ پوچ است.

 «لا اِلهَ اِلّا هُوَ»
هیچ الهى، هیچ معبودى به‌جز او نیست. یعنى چه نیست؟ یعنى در دنیا نیست؟ هزاران معبود بود در دنیا، سیصدوشصت‌تا در خودِ خانۀ کعبه آویزان و قرار داده شده بود، سیصدوشصت‌تا عروسک. همین‌قدر هم عروسک‌هاى جاندار در دنیا، داشتند فرمانروایى مى‌کردند؛ چطور الهى نیست! پس اینی‌که مى‌گوید «لااِلهَ اِلّا هُوَ» جز او الهى نیست؛ یعنى اله واقعى نیست، اله قانونى نیست، اله حقیقى نیست؛ یعنى هرکس دیگر را غیر از الله به الوهیت ـ به آن‌ معنایى که گفتم ـ به معبودیت پذیرفتید، گناه کردید، برخلاف حق، عملى انجام دادید؛ چون جز الله هیچ‌کس شایستۀ معبود بودن و الوهیت نیست.

محتواهای مربوط به کتاب در نشانی‌های زیر:
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ایتا
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بله

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *